Hvordan kan avisen tjene penger i n-samfunnet?

I faget sos6501 Teknologiendring og samfunnsutvikling  skal Tore, Lene og Alex samarbeide om å skrive eksamen i faget. Vi har bestemt oss for å se nærmere på nettaviser versus papiraviser. Alle er vi avislesere, både av papir og på nett. Fostret opp på papiravisa, men også avhengig av nettavisa. Vi opplever at avisene står ved en korsvei mellom gammel tradisjon og digital fornyelse, og stiller derfor spørsmålet: Hvordan ser avisen ut i fremtiden?

Her er utkastet til innledning i oppgaven; gi oss gjerne kommentarer.

Innledning

Papiravisa er ikke som den en gang var, i hvert fall ikke når man tenker på opplag og antall ansatte. Man får ukentlig høre om aviser som må kutte ned i arbeidsstokken og aviser som kutter i antall dager avisa kommer ut eller i bilag.

På den annen side kan en se tendenser til en motkultur, hvor også opplagstallet øker. Dette gjelder for særlig nisjeaviser som eksempelvis Morgenbladet og Klassekampen. Men i det totale bildet peker det en rød nedover pil for papiravisa.

Nettaviser har overtatt mye av papiravisas oppgaver som nyhetsformidler og diskusjonsområde. Disse klarer å dele informasjonen mye raskere og på en mer kostnadseffektiv måte, i og med at nettet har lavere utgiftsposter. Nettaviser som adressa.no og bt.no kan også samarbeide om redaksjonelt innhold. Slike samarbeidsformer gir like tjenester eller deler som produseres av flere aktører og kan nyttes uavhengig. Dette er også kjent som commodities effekten (Krokan, 2010). Siden konkurransen er høy presses prisene ned og på internett kan man oppleve at noe blir gratis. Dette kan vi i dag se eksempler på i nettavisene, vi trenger ikke lengre betale for nyheter slik vi gjorde tidligere ved å kjøpe eller abonnere på aviser. Nettaviser har en startinnvestering men etter dette vil kostnadene gradvis synke, dette omtales i fagspråket som inreasing returns. I papiravisenes verden vil man aldri kunne oppleve increasing returns, fordi man er avhengige av trykkpresser, papir, blekk og lignende.

Tidligere hadde avisene trofaste abonnenter, i dag svikter den nye generasjonen papiravisen. Det er også en utfordring å få nye brukere til å betale for digitale varianter av avisen, og vi ser derfor nødvendigheten av nytenkning innenfor medievirksomheten. Dette bringer oss inn i følgende problemstilling:

Hvordan kan avisen tjene penger i n-samfunnet?

For å kunne besvare en slik problemstilling må man belyse tema som angår den nye digitale hverdagens påvirkning; spesifikt hvordan drive forretningsutvikling i det nye n-samfunnet sett i lys av transaksjonskostnader og nettverksøkonomi.

Dette innlegget ble publisert i SOS6501. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar