Nettverkseffekter og deling

Facebook.

Er det kommet for å bli eller er det en døgnflue som snart dør ut? Her er det mange delte meninger, artikkelen under ser på deling og delingskulturen som skrider seg fram.

Som skrevet i artikkelen ”The law of online sharing” av Paul Butin er det et mål eller ønske at informasjonen som deles på nett vil dobles årlig. Det er i hvert fall den loven som Facebook grunder Mark Zuckerberg har satt seg hva gjelder sosiale medier. Hvilken igjen betyr at våre online sosiale liv blir mer og mer travle. De beveger seg i takt med utviklingen av antallet transistorer som får plass på en chip, som Moore´s lov (Gordon Moore, 1965) sier hver andre år er det plass til dobbelt så mange altså en eksponentiell kurve.

Alt kan deles på nettet og det er med på å former tiden, flere aktører kaster seg på og skaper sosiale nettsamfunn. Andre aktører nyter godt av at Moore´s lov slår til ved at det nå produseres mobile enheter som går på nett og som er mye raskere enn tidligere. Det er en teknologisk kamp om å ligge fremst også blant disse aktørene slik som det også er bland de sosiale mediene. Her gjelder det å produsere nye ting som gjør at de blir mer synlig og at brukerne blir mer avhengig slik som liker knappen på facebook. Da får nemlig dine venner beskjed om hva du liker og hva du følger med på. Samme gjelder for musikk tjenesten Spotify, hvor det du lytter på automatisk blir vist på din facebook konto. Eller så kan det dreie seg om treningsapp’er hvor du kan dele løperuten og tiden din med venner slik at de kan konkurrere mot deg.

Det virker som om terskelen for hva som deles er blitt mye mindre, kanskje går utviklingen litt for fort. Slik som når facebook lanserte Beacon, en tjeneste som lot vennene dine se dine netthandler fra for eksempelvis ebay.com. Denne tjenesten ble ikke så godt mottatt. Derimot har andre applikasjoner klart å skaffe seg informasjon om hvor man befinner seg til enhver tid, dette via innebygde gps’er i eksempelvis telefoner. Via dette systemet kan venner se hvor man er så lenge man har enheten med seg og har aktivert gps’en. Vi deler stadig mer informasjon om det er bevisst eller ubevisst. Ved at man trykker på liker trekker man oppmerksomheten mot noe eller noen, enten det er med en intensjon om at det skaper oppmerksomhet eller ikke. Av og til kan det være utfordrende å få folk til å benytte det man konstruerer slik som intensjon var. Enkelte jobber bevisst for å samle informasjon som blir lagt ut for å gjøre dette til noe nyttig, artig og interessant. Dersom man opplever andre som vier mye av sin oppmerksomhet rundt et tema kan det være ønskelig å utforske det samme, men det handler om å sortere ut riktig informasjon og sette denne i et system, mannen som forsker på dette er Carl Sjogreen. Dersom Sjogreen lykkes med sitt prosjekt kan han nå langt, men delingsprosessen på nettet må etter hvert avta noe, det samme må utviklingen i datateknologien. For en ting er de sosiale mediene men det er noe annet å leve i realiteten.

Det er helt klart at dersom Sjogreen lykkes i sitt prosjekt vil det skape store effekter og det vil føre til en stor inntjening. Jeg tenker at dette vil være det ultimate eksempel på hva nettverkseffekter er. Samle inn, sortere og spre budskap alt etter hva man prefererer.

Jeg er nok en skeptiker generelt til deling og bruk av sosiale medier, i frykt for at det kan brukes mot sin hensikt. Jeg tenker at det kan brukes for å finne ut hva personer søker etter og tilby reklame eller uønsket oppmerksomhet rundt noe som kanskje ikke bør ut i det offentlige rom. Videre så kan personer med skumle hensikter utnytte informasjonen til sin fordel. Et eksempel på dette var offentliggjøringen av skattelistene hvorpå det ble utført en del innbrudd mot hjemmene til personer med høy formue. Andre ganger kan det være til stor fordel dersom man skal spre informasjon på en rask og effektiv måte. Legg ut en post på facebook siden din og alle dine venner har tilgang til å se det, eller få en liker på nettsiden din og informasjonen kan spres raskt ut på nettet. Jeg er nok delt her.

Hva er din mening om nettverkseffekter?

Dette innlegget ble publisert i SOS6501 og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar